Bra träningshelg

Nu känns det äntligen som om jag kan börja träna som vanligt igen. Den här vintern har följts av den ena luftvägsinfektionen efter den andra, vilket gjort att min träning blivit lidande.

Det här med att bara vara halvkass är så enormt frustrerande för man frågar sig alltid, är jag så pass bra att jag kan träna eller borde jag ta det lugnt? En läkare som jag pratade med sa att hosta i sig inte är farligt att träna med men att feber och ont i halsen är big no no och givetvis ska man känna efter i kroppen hur den mår.

Den här vintern har jag varit i just det där gränslandet mest hela tiden och det har lett till att träningen har fått anpassats efter dagsformen. Det har mest blivit spinning av olika sorter. Spinning är riktigt bra, både när man känner sig halvkass men även när man är skadad. Man sitter inomhus, luften är varm och lite fuktig och man kan anpassa ansträngningen efter dagsform och det bästa av allt är, att man blir alltid så peppad att man ger lite mer än man tänkt från början.

Trots avsaknad av löpning och riktigt hård träning så har mina två första lopp under året gått väldigt bra, men ingen kan leva på gamla meriter och på kommande race krävs det att jag hittar tillbaka till mitt vanliga jag.

Nu har startskottet gått för att komma i tävlingsform igen. Den här veckan börjar jag strypa åt kaloriintaget för att gå ner några kilos fettvikt. För den oinvigde kan det låta som ett hån men för oss som springer och klättrar mycket gör några kilo ganska mycket för resultatet. Jag går alltså inte ner i vikt för att jag tycker att jag är tjock utan för att prestera bättre och för att få mindre förslitningsskador.

I lördags var jag tillsammans med Karin och Petra till Värmdö hinderbana och jag blev glatt överraskad ev deras hinder! Många var höga och tuffa vilket är perfekt om man vill bli bättre på OCR.

Jag började med en kortare löprunda för att därefter lyfta och bära stenar i sakta jogg och avlutade sedan min uppvärmning med farmers walk där jag bar två vattenfyllda dunkar också i sakta jogg.

Efter det väntade repklättring uppför en hög vägg och jag fick ta mig ner på en rank repstege, vi klättrade upp för höga rep, vi tränade på rampen som är över 5 meter hög! Vi tränade balans på slackline och tippande balanshinder, vi klättrade upp och ner för en ”pyramid” och givetvis körde vi monkeybar, ringar, dipswalk och mycket mer. Det här är ett ställe som jag kommer åka flera gånger till, både för att köra hinderbana men även för alla fina löpspår.

Under söndagen började jag dagen med 95 minuter mountainbike, lite för att känna efter hur min korsrygg mådde efter att ha försökt att välta ett gigantiskt däck som vägde 350kg och med fel teknik dessutom. Cyklingen gick upp och ner för branta backar och ryggen mjukades upp och kändes bra, så på eftermiddagen gav jag mig ut på en 10 kilometers trail och offroad runda i skogen. Den rundan gick också i väl kuperad terräng med mycket lera och vattentyngda partier. Min träningskompis ”Axxa” tillika ”Prinsessa” och Labrador retriver, älskar dock allt som har med vatten att göra.

Idag blev det en vända till Mikael Göth på Kiropraktorkompaniet för en liten genomgång av kroppen och för att rätta till ryggen efter mitt däckvält i lördags.  Det är så skönt att kunna gå till dem när kroppen är lite stel eller mörbultad efter ett hårt lopp eller träningspass (annars också förstås).

I kväll blir det styrketräning (bröst, axlar och mage) och sedan blir det Indoor running Hill på SATS Sveavägen.

20160402_134153 20160403_172358 IMG_20160402_154227 IMG_20160402_155743 IMG_20160402_205808 IMG_20160403_184016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *